FANDOM

VintageMickey

Fig-36

Γεννήθηκα στις 5 Μαΐου του 1905

λέει ο ίδιος, μέσα σ' ένα σιδηροδρομικό σταθμό, στο Κέυσβιλλ της (πολιτείας) Γιούτα. Μεγάλωσε σε μια μικρή πόλη, την Siggud, 180 μίλια από το Σωλτ Λέηκ Σίτυ.

Το ατύχημα

Σε ηλικία 11 ετών τραυματίστηκε σοβαρά στο μπράτσο από τυχαία εκπυρσοκρότηση μιας καραμπίνας που την κρατούσε στα χέρια του με την κάννη στραμμένη προς τον εαυτό του. Το ατύχημα αυτό άλλαξε τη ζωή του. Αναγκάσθηκε να μένει μέσα στο σπίτι μέχρι να αναρρώσει από εννέα εγχειρήσεις στις οποίες υποβλήθηκε για να αποκατασταθεί το σχεδόν κατεστραμμένο χέρι του. Τότε άρχισε να δείχνει ενδιαφέρον για το σχέδιο με την ενθάρρυνση της μητέρας του. Επειδή δεν υπήρχε κατάλληλη σχολή στην περιοχή, πήρε μαθήματα σχεδίου με αλληλογραφία.

Ο πατέρας του ήταν αντίθετος στην καλλιτεχνική του σταδιοδρομία γιατί πίστευε πως ο γιος του έπρεπε να πιάσει μια δουλειά όπως τα άλλα αγόρια. Όμως ο τραυματισμός του χεριού του δεν επέτρεπε στον Φλόυντ να κάνει μια κανονική δουλειά. Έτσι, μετατρέποντας την τραγωδία σε πλεονέκτημα ο νεαρός Γκότφρεντσον επέμεινε και τελικά κατάφερε, σχεδιάζοντας με το ελαττωματικό του χέρι, να αναπτύξει ένα σχεδιαστικό στιλ που αντιστάθμιζε τους περιορισμούς που του έθετε η αναπηρία του. Επειδή είχε χάσει το μεγαλύτερο μέρος της ευελιξίας του χεριού του, έπρεπε να σχεδιάζει μετακινώντας ολόκληρο το μπράτσο.

Η Αρχή της Επαγγελματικής του Σταδιοδρομίας

Ο Γκότφρεντσον άρχισε σιγά σιγά να δημιουργεί μια επαγγελματική σταδιοδρομία, φτιάχνοντας διαφημιστικά έντυπα, καρτούν για ένα περιοδικό για αυτοκίνητα και κατά καιρούς για τοπικές εφημερίδες και περιοδικά. Το 1928 πήρε μέρος σε έναν εθνικό διαγωνισμό καρτούν και κατέκτησε τη δεύτερη θέση. Η απόφασή του να ζητήσει δουλειά στο Στούντιο Ντίσνεϋ ήταν αποτέλεσμα μιας συνάντησης που είχε όλα τα στοιχεία του πεπρωμένου.

Στα Στούντιο της Ντίσνεϋ

Όπως λέει ο ίδιος, στα τέλη του 1929, ήταν άνεργος. Μια μέρα λοιπόν, ενώ βάδιζε στον δρόμο του Λος Άντζελες όπου βρίσκονταν όλα τα γραφεία των κινηματογραφικών εταιριών, το μάτι του έπεσε τυχαία σε ένα μονόφυλλο κινηματογραφικό πόστερ του Μίκυ Μάους, έξω από το γραφείο διανομής των ταινιών του Ουώλτ Ντίσνεϋ.

Από περιέργεια... Μπήκα μέσα και ο άνθρωπος που ήταν εκεί μου είπε για τη δημιουργία του Μίκυ Μάους από τον Ντίσνεϋ όταν αυτός έχασε τα δικαιώματα του Όσβαλντ, του τυχερού λαγού και πρόσθεσε ότι ο Ουώλτ θα πήγαινε στη Νέα Υόρκη την επόμενη εβδομάδα για να προσλάβει σχεδιαστές. Έτρεξα σπίτι, πήρα τον φάκελο με τα έργα μου, πήγα στο στούντιο και πήρα τη δουλειά το ίδιο εκείνο απόγευμα.

Έτσι, στις 19 Δεκεμβρίου 1929 προσλήφθηκε στα στούντιο της Ντίσνεϋ. Αυτή ήταν η αρχή της καριέρας του Γκότφρεντσον ως σχεδιαστή στριπ με τον Μίκυ Μάους.

Mmc

Αρχικά στον Φλόυντ δόθηκε η θέση του "ενδιάμεσου", δηλαδή ένα είδος μαθητευόμενου σχεδιαστή. Όταν ο Ουμπ Άιβερκς, που σχεδίαζε τα πρώτα καρτούν με τον Μίκυ, τα οποία "μελάνωνε" ένας άλλος καλλιτέχνης, ο Γουίν Σμιθ, έφυγε από το Ντίσνεϋ στούντιο για να ανοίξει δικό του, ο Γουίν Σμιθ ανέλαβε και τα καθήκοντα του σχεδιαστή. Αλλά, τέσσερις μήνες μετά την έναρξη των στριπ, ο Γουίν τα έσπασε με τον Ουώλτ και έφυγε, θυμάται o Γκότφρεντσον και συνεχίζει:

Έτσι, μιας και ο Ουώλτ με είχε προσλάβει ως βοηθό στο σχεδιασμό των στριπ, μου ζήτησε να τα αναλάβω. Τότε είχα πια αποκτήσει μεγάλο ενδιαφέρον για τη δημιουργία των στριπ και είπα στον Ουώλτ ότι δέχομαι. Ο Ουώλτ, μου ζήτησε να αναλάβω τα στριπ για δύο εβδομάδες, μέχρι να βρει έναν άλλο σχεδιαστή. Όμως δεν έγινε ξανά κουβέντα για το θέμα αυτό (του άλλου σχεδιαστή) και συνέχισα να σχεδιάζω τα ημερήσια στριπ του Μίκυ για 45 ολόκληρα χρόνια, μέχρι την συνταξιοδότησή μου το 1975.

Η Δημιουργία Νέων Ηρώων

Mickey-and-the-seven-ghosts
Στα επόμενα χρόνια, ο Φλόυντ Γκότφρεντσον δημιούργησε ένα πλήθος από νέους χαρακτήρες που εμπλούτισαν τις ιστορίες του Μίκυ, όπως το Μαύρο Φάντασμα, τα ανίψια του Μίκυ, Μόρτυ και Φέρντυ Μάους, τον Επιθεωρητή Ο' Χάρα, τον Ήτα Βήτα, αλλά και ένα πλήθος δευτερευόντων χαρακτήρων, ξεχασμένων σήμερα, οι οποίοι ωστόσο έμειναν κλασικοί, όπως το άλογο του Μίκυ, και ο άσπονδος εχθρός του και δικηγόρος του Μαύρου Πητ, Συλβέστρος Τσακαλομύτης και ο αντίπαλος του Μίκυ, Ηλίας Ρέμουλας. Η νέα πνοή που έφερε ο πρωτοπόρος Γκότφρεντσον στα ημερήσια στριπ ήταν τόση ώστε άρχισαν να διοργανώνονται έως και δημόσιες συζητήσεις με θέμα τις ιστορίες που σχεδίαζε.

Οι Ιστορίες του 

Mmdeathvalley

Σειρά στριπ από την πρώτη ιστορία του Φλόυντ Γκότφρεντσον με τίτλο Η Κοιλάδα του Θανάτου, του 1930.

Η πρώτη ιστορία που δημιούργησε είχε τον τίτλο Η Κοιλάδα του Θανάτου (Mickey Mouse in Death Valley). Ένα χρόνο αργότερα, ο Γκότφρεντσον απέκτησε τον πρώτο του βοηθό στο σχέδιο. Έως τότε ο Γκότφρεντσον, με τη βοήθεια του Ερλ Ντυβάλ, επεξεργαζόταν τις ιστορίες, τις οποίες μελάνωνε μόνος του. Το 1931 όμως, ο Τσαρλς Άλφρεντ (Αλ) Ταλιαφέρρο έγινε ο πρώτος μελανωτής του. Μαζί δημιούργησαν την σειρά κόμικς σε στριπ με τίτλο Ο Μίκυ Πυροσβέστης το 1931.

Στα χρόνια που ακολούθησαν, ο Ταλιαφέρρο θα γράψει τις δικές του ιστορίες με τον Ντόναλντ Ντακ, και θα γίνει γνωστός παντού (επίσης ο Ταλιαφέρρο δημιούργησε την Γιαγιά Ντακ, τον Μπόλιβαρ και ήταν αυτός που έγραψε τα πρώτα στριπ με τον Ντόναλντ, την Νταίζυ και τους Χιούη, Λιούη και Ντιούη, όπως ο Γκότφρεντσον με τις ιστορίες με τον Μίκυ Μάους).

Την περίοδο 1932-1940

Από το 1932 έως το 1940, βοηθός και μελανωτής του Γκότφρεντσον διετέλεσε ο Τεντ Τουέητς. Την περίοδο αυτή, ο Αμερικανός σχεδιαστής θα δημιουργήσει μερικές από τις κορυφαίες ιστορίες του: "Ο Μίκυ στη Λεγεώνα των Ξένων" (1936, Mickey Mouse Joins the Foreign Legion), "Ο Μίκυ και το Μυστήριο του Μαύρου Φαντάσματος" (1939, Mickey Outwits the Phantom Blot), O Θαυματοποιός (1939, The Miracle Master) και άλλες.

Το Σχεδιαστικό Στυλ του Μίκυ

Έως τις 11 Δεκεμβρίου 1938, στα ημερήσια στριπ του Γκότφρεντσον, ο Μίκυ φαινόταν όπως όλα τα υπόλοιπα χρόνια: φορούσε ακόμα το θρυλικό του σορτσάκι με τα δύο μεγάλα κουμπιά και ήταν ο ίδιος Μίκυ που το κοινό είχε γνωρίσει στο πρώτο του καρτούν "Ατμόπλοιο Ουίλλυ" το 1928.

Η αλλαγή

Μια σημαντική αλλαγή συνέβη στην ιστορία "Ο Μίκυ και ο Ροβινσώνας Κρούσος" (Mickey Mouse and Robinson Crusoe). Στο στριπ αυτό ο Μίκυ εμφανίστηκε με λευκά περιγεγραμμένα μάτια και μαύρες κόρες, ενώ για πρώτη φορά φορούσε μακρύ παντελόνι. Ηθικός αυτουργός γι' αυτήν την καινοτομία δεν ήταν ο Φλόυντ Γκότφρεντσον, αλλά ο μέντοράς του Χάρβεϋ Έιζενμπεργκ, περισσότερο γνωστός για τις ιστορίες του με ήρωα τον Κακό Λύκο στα κόμικς του Ντίσνεϋ. Κειμενογράφος ήταν ο Μπιλ Ουώλς.

Για τα επόμενα 17 χρόνια, έως και το 1955 που η King Features Syndicate έπαυσε τη δημοσίευση των κόμικς σε στριπ με ήρωα τον Μίκυ Μάους, ο Φλόυντ Γκότφρεντσον αφιερώθηκε κυρίως στον σχεδιασμό των ιστοριών του διάσημου ήρωα από το Μίκυ Σίτυ.

Η σχέση του με τον Καρλ Μπαρκς

Lente Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε επίσης Μπαρκς και Γκότφρεντσον

Δυο μεγάλοι δημιουργοί που αποτέλεσαν ορόσημο για τα σύμπαντα των παπιών και του Μίκυ με την δουλειά τους στα κόμικς. Συναντήθηκαν για πρώτη φορά το 1982.

Οι επίγονοι

Ρομάνο Σκάρπα

Lente Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε επίσης Ρομάνο Σκάρπα

Ο σχεδιαστής που έχει καταφέρει να μιμηθεί με ιδιαιτέρως πειστικό τρόπο το αφηγηματικό ταλέντο του Γκότφρεντσον δεν είναι άλλος από τον Ρομάνο Σκάρπα. Οι ιστορίες του Ιταλού δημιουργού έμοιαζαν τόσο πολύ με εκείνες του Αμερικανού σχεδιαστή, ώστε συχνά ήταν πολύ δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς σε ποιον από τους δύο άνηκε η ιστορία. Από το 1984, μάλιστα, ο Σκάρπα εισήγαγε ξανά ιστορίες με τον Μίκυ Μάους σε μορφή στριπ, ως φόρο τιμής στον Φλόυντ Γκότφρεντσον.

Κάστυ

Lente Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε επίσης Κάστυ

Συνεχιστής του Ρομάνο Σκάρπα (κυρίως) αλλά και του Φλόυντ Γκότφρεντσον ο Κάστυ κατάφερε με το στυλ του σχεδίου του αλλά και των σεναρίων του να αξιοποιήσει τον Μίκυ καλύτερα από κάθε νέο Ιταλό σχεδιαστή. Ξέροντας πολύ καλά την ιστορία του Μίκυ και με το σχέδιο του να θυμίζει Σκάρπα, ο Κάστυ επαναφέρει παλιούς κακούς από την εποχή του Φλόυντ Γκότφρεντσον όπως ο Μίκλος και χρησιμοποιεί παλιούς χαρακτήρες, όπως ο Ατομίνο Μπιπ Μπιπ. Όπως ο Γκότφρεντσον και ο Σκαρπα ο καθένας στην εποχή τους εκσυγχρόνισε και επανέφερε το ενδιαφέρον στον χαρακτήρα του Μίκυ Μάους μέσα από τις ιστορίες του.

Λοιπές Πληροφορίες και Βιβλιογραφία

  • Ο Φλόυντ Γκότφρεντσον έφυγε από τη ζωή στις 22 Ιουλίου του 1986 σε ηλικία 81 ετών.
  • Δύο δεκαετίες μετά το θάνατό του, η μνήμη του τιμήθηκε με το βραβείο Disney Legends (2003) και το 2006 μπήκε στο Hall of Fame των βραβείων Άισνερ, ανάμεσα σε άλλους σπουδαίους σχεδιαστές.
  • Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που παραθέτει το Inducks, ο Φλόυντ Γκότφρεντσον δημιούργησε σχεδόν 7.500 στριπάκια εφημερίδων. Πιθανόν όμως να είναι και περισσότερα, ίσως και 15.000.

Οι Πίνακες του Γκότφρεντσον

Συνέντευξη Γκότφρεντσον

Δημιουργοί
Το Σύμπαν του Μίκυ Μάους
Η.Π.Α.

Φλόυντ Γκότφρεντσον  · Ουώλτ Ντίσνεϋ  · Αλ Ταλιαφέρρο  · Ουώλτ Κέλλυ  · Τόνυ Στρομπλ  · Πωλ Μάρρυ  · Τζακ Μπράντμπερυ  · Νόελ Βαν Χορν

Ιταλία

Ρομάνο Σκάρπα  · Τζιοβάν Μπατίστα Κάρπι  · Τζόρτζιο Καβατσάνο  · Μάρκο Ρότα  · Κάστυ  · Πάολο Μοττούρα  · Φραντσέσκο Αρτιμπάνι  · Γκουίντο Μαρτίνα  · Λορέντζο Παστροβίκιο

Ολλανδία

Ντάαν Γίππες

Ισπανία

Σήζαρ Φεριόλι Πελάεζ  · Εστεμπάν

Φινλανδία

Κάρι Κορχόνεν

Βραζιλία

Κάρλος Μότα

Σουηδία

Περ Έρικ Χέντμαν

Το Σύμπαν του Ντόναλντ Ντακ
Η.Π.Α.

Καρλ Μπαρκς  · Αλ Ταλιαφέρρο  · Ουώλτ Κέλλυ  · Τόνυ Στρομπλ  · Ντον Ρόσα  · Ουίλλιαμ Βαν Χόρν  · Πωλ Μάρρυ  · Τζακ Μπράντμπερυ  · Τζέφρυ Μπλουμ  · Γκαρέ Μπαρκς

Ιταλία

Ρομάνο Σκάρπα  · Τζιοβάν Μπατίστα Κάρπι  · Λουτσιάνο Μποττάρο  · Τζόρτζιο Καβατσάνο  · Μάρκο Ρότα  · Πάολο Μοττούρα  · Φραντσέσκο Αρτιμπάνι  · Γκουίντο Μαρτίνα  · Μάρκο Τζερβάζιο  · Λορέντζο Παστροβίκιο

Ολλανδία

Ντάαν Γίππες  · Μπεν Βερχάγκεν  · Μάου Χέυμανς  · Μπας Χέυμανς

Δανία

Φρέντυ Μίλτον

Ισπανία

Σήζαρ Φεριόλι Πελάεζ  · Εστεμπάν

Φινλανδία

Κάρι Κορχόνεν

Χιλή

Βίκαρ

Αργεντινή

Ντάνιελ Μπράνκα · Βάντα Γκαττίνο

Βραζιλία

Κάρλος Μότα

Σουηδία

Περ Έρικ Χέντμαν