FANDOM

Η ιστορία Το Χρυσόμαλλο Δέρας είναι μια μεγάλη περιπέτεια που σχεδίασε ο Καρλ Μπαρκς το 1955.

ΠερίληψηEdit

Ο θείος Σκρουτζ με τον Ντόναλντ ταξιδεύουν ως την μυθική Κολχίδα και ως άλλοι Αργοναύτες τα βάζουν με τις Άρπυιες και τον Ακοίμητο Δράκο για να πάρουν το μυθικό Χρυσόμαλλο Δέρας!

ΥπόθεσηEdit

Ο θείος Σκρουτζ σκέφτεται ότι ένας κροίσος πρέπει να ντύνεται σαν κροίσος και όχι με ένα φτηνιάρικο πανωφόρι του 1902. Έτσι αποφασίζει να αλλάξει το ένδυμά του φτιάχνοντας ένα πανωφόρι από ατόφιο χρυσάφι! Ανακαλύπτει, όμως, πως ένα τέτοιο πανωφόρι θα τσαλακώνεται σαν αλουμινόχαρτο. Ο ράφτης λέει πως μόνο αν είχε ένα χρυσό μαλλί, όπως το μυθικό Χρυσόμαλλο Δέρας, θα μπορούσε να φτιάξει ένα πανωφόρι. Ο Σκρουτζ απογοητέυεται και παίρμει τον δρόμο του γυρισμού.

Διαπιστώνει, όμως, ότι τον ακολουθεί ένας περίεργος τύπος με φορεσιά άραβα σεΐχη που θέλει επειγόντως να του μιλήσει. Ο θείος Σκρουτζ τον περνάει για κλέφτη και αρχίζει να τρέχει για να ξεφύγει. Ζητά βοήθεια από τον ανιψιό του, τον Ντόναλντ, που τον οδηγεί σε μια απόμερη κρυψώνα. Ο άγνωστος κλέφτης όμως ξετρυπώνει τον θείο Σκρουτζ, χάρη στην ικανότητά του να μυρίζεται το χρήμα. Ισχυρίζεται πως είναι έμπορος και μπορεί να πουλήσει στον θείο Σκρουτζ ένα αυθεντικό κομμάτι χρυσό μαλλί από το μυθικό Χρυσόμαλλο Δέρας. Ως ειδικός ο θείος Σκρουτζ επιβεβαιώνει την γνησιότητα του μαλλιού και ακολουθεί τον άγνωστο προς ένα καράβι, την Αργώ, για να σαλπάρουν προς της Κολχίδα.

Ο Ντόναλντ και τα τρία ανιψάκια του παρακολουθούσαν την συζήτηση και ακολουθούν τον Σκρουτζ σε ένα καράβι που μοιάζει να έχει ξεπηδήσει από την σφαίρα των μύθων. Εκεί ο Σκρουτζ γνωρίζει τα αδέρφια του μυστηριώδους κύριου Αλίλ Αϋπαΐρ, του έμπορου που τον προσέγγισε, οι οποίοι ισχυρίζονται ότι είναι γαλαζοαίματοι, αλλά τα ανιψάκια αμέσως καταλαβαίνουν το ψέμα. Οι κύριοι Αϋπαΐρ, αφού συζητούν και αποφασίζουν πως ο Σκρουτζ είναι κατάλληλο θύμα για ένα ταξίδι άνευ επιστροφής στην Κολχίδα, τον διώχνουν λέγοντας πως το ταξίδι θα του κοστίσει πέντε ράβδους χρυσού.

Παράλληλα, ένα από τα ανιψάκια παρατηρεί μια παράξενη σκιά ενός πουλιού με ανθρώπινο κεφάλι και αλογοουρά. Την άλλη μέρα, ο θείος Σκρουτζ είναι έτοιμος να αναχωρήσει ανυποψίαστος, αλλά επεμβαίνει ο Ντόναλντ και έτσι αναγκάζεται να ταξιδέψει κι αυτός μαζί τους. Οι κύριοι Αϋπαΐρ, αποκαλύπτουν τις πραγματικές τους προθέσεις, πετώντας το χρυσάφι στην θάλασσα, και την πραγματική τους ταυτότητα, βγάζοντας τις κελεμπίες και δείχνοντας πως είναι οι μυθικές Άρπυιες, πουλιά με κεφάλι γυναίκας!

Εν τω μεταξύ, τα τρία ανιψάκια, αφού διαβάζουν στο βιβλίο των Μικρών Εξερευνητών όλους τους μύθους για τον Ιάσονα και το Χρυσόμαλλο Δέρας, το οποίο βρίσκεται ακόμα στην Κολχίδα υπό άγρυπνη φρούρηση, διαβάζουν και για τις Άρπυιες, τα μυθικά τέρατα που λέγεται πως ζουν ακόμη στην Κολχίδα. Επίσης ανακαλύπτουν πως από τον αναγραμματισμό του επίθετου Αϋπαΐρ, προκύπτει η λέξη Άρπυια. Καταλήγουν λοιπόν έντρονοι στο συμπέρασμα ότι το πλήρωμα της Αργώς αποτελείται από μεταμφιεσμένες Άρπυιες!  Όταν όμως φτάνουν στο λιμάνι, το πλοίο έχει φύγει. Οι Άρπυιες έχουν απαγάγει τον Σκρουτζ και τον Ντόναλντ και τα παιδιά αναλαμβάνουν να τους σώσουν. Ψαρεύουν τις πέντε ράβδους χρυσού από τον βυθό της θάλασσας και με αυτές αγοράζουν εξοπλισμό και εισιτήρια για την Κολχίδα. Φτάνουν στην κοιλάδα της ομίχλης αεροπορικώς, και διαπιστώνουν έντρομα ότι ζει και ο ακοίμητος δράκος, που φρουρεί το Δέρας στα ερείπια του παλατιού του βασιλιά Αιήτη. 

Ταυτόχρονα, ο θείος Σκρουτζ και ο Ντόναλντ βρίσκονται αιχμάλωτοι στην φωλιά των Αρπυιών (εκεί όπως φαίνεται θα μείνουν για πάντα), οι οποίες έχουν κάθε λόγο να χαίρονται, γιατί επιτέλους βρήκαν έναν πλούσιο δοκιμαστή με εκκεντρικό γευστικό γούστο να δοκιμάσει τις σπεσιαλιτέ τους και να αναδείξει την καλύτερη. Όποια Άρπυια έχει την καλύτερη συνταγή, αυτή θα γίνει και νέα βασίλισσα.

Ενώ οι αδερφές της μαγειρεύουν, η Άρπυια Αγνή, σκέφτεται να κάνει μια μικρή ζαβολιά. Προτείνει στον Σκρουτζ μια συμφωνία:  Αν πει πως η δική της συνταγλη είναι καλύτερη, θα τους αφήσει να φύγουν από την Κολχίδα. Αν φάει όλο το πιάτο, θα του φανερώσει πώς να πάρει το Χρυσόμαλλο Δέρας χωρίς να τα βάλει με τον δράκο! Ο Σκρουτζ δέχεται, και την άλλη μέρα, αφού δοκιμάζει όλα τα φριχτά παρασκευάσματα των Αρπυιών,  λέει πως η συνταγή της Αγνής είναι καλύτερη. Έτσι, η Αγνή τους χαρίζει την ελευθερία τους και τους λέει το μυστικό για το Δέρας: Να περάσουν από μια υπόγεια σήραγγα που βγάζει στην Στοά της Ηχούς. Το Δέρας είναι μπροστά από την πέτρα μπούμερανγκ που αναστρέφει την ηχώ.

Όταν όμως η Αγνή το ξανασκέφτεται, για να αποφύγει τον θυμό των άλλων Αρπυιών, αποφασίζει να την φέρει στον Σκρουτζ: Του λέει πως η σπηλιά της Ηχούς είναι ένας λαβύρινθος και πως ο μόνος τρόπος να προσανατολιστείς είναι να φωνάζεις και να βρίσκεις τον δρόμο σου με την ηχώ. Η λέξη κλειδί είναι Σέϊυπρα. 

Όταν όμως ο Σκρουτζ και ο Ντόναλντ φωνάζουν πολλές φορές "Σέϊυπρα", η ανεστραμμένη ηχώ ακούγεται "Άρπυιες", ειδοποιώντας τις μέγαιρες αλλά και τον ακοίμητο δράκο! Οι Άρπυιες βομβαρδίζουν τους ήρωες με λαχανικά, ώσπου να επέμβουν τα τρία ανιψάκια, που με ρουκέτες και στρακαστρούκες τρομάζουν τις Άρπυιες και τις βγάζουν εκτός μάχης με μια στρατιά ποντίκια που τις τρέπουν σε άτακτη φυγή. Έτσι τώρα οι Ντακ είναι έτοιμοι να αναζητήσουν το δέρας, το οποίο βρίσκουν σε μια στοά. Ο Σκρουτζ πασιχαρής το αγκαλιάζει και το φιλάει.

310px-Cboil23

Ο θείος Σκρουτζ βρίσκει το Δέρας! (ελαιογραφία του Καρλ Μπαρκς)

Όταν όμως ο Σκρουτζ τρέχει προς τα έξω, πέφτει στα σαγόνια του τεράστιου ακοίμητου δράκου, που τον καταπίνει αμάσητο. Τα ανιψάκια προσπαθούν να κάνουν τον δράκο να ανοίξει το στόμα του ρίχνοντάς του μουστάρδα σε σκόνη στην μύτη του. Έτσι ο δράκος φτερνίζεται και ο θείος Σκρουτζ σώζεται. Πριν όμως οι Ντακ καταφέρουν να βγουν από την αίθουσα, ο δράκος τους κλείνει τον δρόμο και τους παγιδεύει σε ένα αδιέξοδο. Και καθώς αυτός είναι ένας ακοίμητος δράκος, δεν υπάρχει περίπτωση να ξεφύγουν, εκτός αν του σκεπάσουν τα μάτια με μια μάλλινη κουβέρτα, σύμφωνα με το βιβλίο των μικρών εξερευνητών. Γρήγορα ένα από τα ανιψάκια σκαρφαλώνει στην πλάτη του και του σκεπαζει τα μάτια με μαλλί από το χρυσόμαλλο δέρας. Ο δράκος το ρίχνει στον ύπνο και οι φίλοι μας δραπετεύουν από την Κολχίδα, έχοντας αυτό που επιθυμούσε ο Σκρουτζ για το νέο του πανωφόρι, ένα χρυσό μαλλί!

Έναν μήνα μετά, όμως, ο Σκρουτζ δεν είναι καθόλου ευχαριστημένος από το νέο του ένδυμα. Σύμφωνα με όσα λέει, με αυτήν την κακόγουστη μεταλλική καμπαρντίνα έχει παγώσει η πλάτη του!!!

ΠαρασκήνιοEdit

ΛογοκρισίαEdit

Η ιστορία αυτή έπεσε θύμα στυγνής λογοκρισίας από τους εκδότες.

Οι Άρπυιες, όπως φαίνεται, δεν έβαλαν σε μπελάδες μόνο τον θείο Σκρουτζ. Δημιούργησαν πρόβλημα και στον ίδιο τον Μπαρκς, που παραλίγο να χρειαστεί να φάει τις τριάντα δύο σελίδες της ιστορίας του, γιατί χρησιμοποίησε τις Άρπυιες ως αντιπάλους των ηρώων. Ο όρος Άρπυιες είναι ένας άγνωστος ιδιωματικός όρος που σήμαινε τις κυρίες που κερδίζουν τα προς το ζην στο πεζοδρόμιο. Ο Μπαρκς κατάφερε να σώσει την ιστορία μετονομάζοντας τις μέγαιρες σε Larkies, που σημαίνει κυριολεκτικά "κορυδαλλός" και μεταφορικά "παιχνιδιάρης".  Στην ελληνική μετάφραση βέβαια δεν υπήρχε λόγος να μη χρησιμοποιηθεί ο όρος Άρπυιες.

Επίσης, ο Μπαρκς θυμάται ότι χρειάστηκε να ξανασχεδιάσει μια ολόκληρη σελίδα, στην οποία περιλάμβανε καρέ που έδειχναν τις Άρπυιες να πανηγυρίζουν κάνοντας περίπλοκα ακροβατικά στον αέρα. Οι υπέυθυνοι που επέβλεπαν την δουλειά του Μπαρκς του υπέδειξαν να μην τις απεικονίσει έτσι, γιατί οι φιγούρες που κάνουν θα μπορούσαν να εκληφθούν ως συμπτώματα ψυχικής διαταραχής.

Αρπυιες

Δύο καρέ από την αρχική μορφή της ιστορίας, όπου οι Άρπυιες εκτελούν ακροβατικά.

ΠαπιοπεριπέτειεςEdit

Στην ιστορία αυτή βασίστηκε το ομότιτλο επεισόδιο της σειράς Παπιοπεριπέτειες, το 1987, όπου κάνει τη μοναδική του εμφάνιση στη σειρά ο Λούντβιχ Φον Ντρέηκ.

EξώφυλλαEdit

Καρλ Μπαρκς Project
Barksg
Σελίδες του Project

Παπιάνθρωπος:

Scr

Καρλ Μπαρκς  · Καρλ Μπαρκς Φράσεις  · Ode to ducks - Το ποίημα του Μπαρκς  · ΚΟΜΙΞ και Μπαρκς  · Οι γνώμες των μελών για τον Καρλ Μπαρκς  · Μπαρκς - Οι απαγορεύσεις  · Μπαρκς - Βινιέτες  · Μπαρκς - Μουσεία  · Γκάρε Μπαρκς

Μελέτες:

Hdl

Γάτες  · Γέτι  · Δράκοι  · Θαλάσσια Φίδια  · Σκυλιά  · Φαντάσματα  · Χήνες  · Θρυλικοί Άνθρωποι  · Κοτόπουλα  · Μυθικοί Κόσμοι  · Βόμβες και Πύραυλοι

Χαρακτήρες:

Fli
Mag
Gla

Σκρουτζ Μακ Ντακ  · Γκαστόνε Γκάντερ  · Νταίζυ Ντακ  · Κύρος Γρανάζης  · Ράτσετ Γρανάζης  · Μουργόλυκοι  · Μόργκαν Μουργόλυκος  · Χρυσοκούκης  · Μάτζικα Ντε Σπελ  · Χρυσή Γκόλντυ  · Κύριος Τζόουνς  · Οι Μικροί Εξερευνητές  · Τζων Ρόμπαξ  · Κορνήλιος Κουτ  · Γλίτσας Λέρας  · Έηπριλ, Μαίυ και Τζουν Ντακ  · Γλόμπος  · Μπλου Τυρκουάζ  · Φίσκερβιλ  · Οι Αδελφοί Ντάλτον  · Δεσποινής Ευταξία  · Βολκάνα Μακ Ντακ  · Mατίλντα Μακ Ντάκ  · Mπαρούτης Ντάκ  · Άνγκους "Μπουνάτσας" Μακ Ντακ  · Ιάκωβος Μακ Ντακ  · Κάπταιν Φουρτούνας Μακ Ντακ  · Σχίζας Ντακ  · Δάφνη Ντακ  · Μπούφαλο Μπιλ  · Ποντικομούρης  · Λούκυ Κούτ  · ??? Ντακ  · Φούλα Ζούλα  · Mπόμπυ Το Ζόμπι  · Ο Δήμαρχος της Λιμνούπολης  · Σκότυ  · Μπλακτζακ  · Ξεφτέρης  · Σπίθας  · Πόνθε ντε Λεόν  · Ο μονόκερος  · Ο Τζο από την Σιγκαπούρη  · Μοσχάρης Μακρυχόρταρος  · Μαχαραγιάς του Γιαχαραντάν  · Δονάλδο Ελ Κουάκο  · Σκότλαντ Μακ Γιαρντ  · Τζώρτζια Μπομπότα  · Γκαστόν Τριχογένης  · Αργύρης Χήνος  · Πριγκίπισσα Βουτατηνστηνσκάφη  · Γιέτι  · Χθόνιοι και Υπόγειοι  · Κυρία Τζόουνς

Ιστορίες:

Bea
Gyr

Τοποθεσίες:

Don
Gra

Αντικείμενα:

Woo
Dai

Τόμοι:

Η Μεγάλη Βιβλιοθήκη Disney  · ΚΟΜΙΞ CARL BARKS 10X10  · Οι επίγονοι του Καρλ Μπαρκς

Πίνακες:

Στριπ και Σχέδια:

Τα στριπ του Μπαρκς  · Τα Μοναδικά Σχέδια του Μπαρκς (1940)  · Τα Μοναδικά Σχέδια του Μπαρκς (1950)  · Τα Μοναδικά Σχέδια του Μπαρκς (1960)  · Τα Μοναδικά Σχέδια του Μπαρκς (1970)  · Τα Μοναδικά Σχέδια του Μπαρκς (1980)  · Τα Μοναδικά Σχέδια του Μπαρκς (1990)  · Τα Μόντελ Σητ του Μπαρκς

Σημαντικοί επίγονοι

Ντον Ρόσα  · Ρομάνο Σκάρπα  · Βίκαρ  · Μάρκο Ρότα  · Ουίλλιαμ Βαν Χόρν  · Ντάαν Γίππες  · Σήζαρ Φεριόλι