FANDOM

Το άρθρο αυτό που μιλάει για την εξέλιξη του Μίκυ από την κινηματογραφική οθόνη στα στριπ του ημερήσιου Τύπου, με την συνδρομή του Φλόυντ Γκότφρνετσον, και τέλος στα περιοδικά κόμικς, δημοσιεύτηκε στα εσωτερικά φύλλα του περιοδικού στριπ  Ο Μίκυ Πυροσβέστης που εξέδωσε η Νέα Ακτίνα το 1995, με τον τίτλο Από τον κινηματογράφο στα στριπ κι από κει στα κόμιξ: Η εποποιία της δεκαετίας του '30. Σας το παραθέτουμε στην πρωτότυπη μορφή με ορισμένες εσωτερικές αλλαγές και παραλείψεις.

~ ~ ~

Από τα τέλη του 19ου αιώνα, ως το τέλος της δεκαετίας του '30, τα κόμιξ δημοσιεύονταν στην Αμερική, μόνο στις εφημερίδες που τα φιλοξενούσαν στις σελίδες τους. Υπήρχαν λοιπόν, ειδικευμένα πρακτορεία τα οποία προμήθευαν στις εφημερίδες αυτές τα κόμιξ. Οι εφημερίδες τα δημοσίευαν είτε ασπρόμαυρα σε στριπ, είτε έγχρωμα στις ειδικές Κυριακάτικες σελίδες τους.

Τα στριπEdit

Τα στριπ δεν ήταν τίποτα άλλο από τέσσερα καρέ στα οποία παρουσιαζόταν ένα γκαγκ, ή μέρος μιας περιπέτειας. Αυτά δημοσιεύονταν κάθε μέρα, σε συγκεκριμένη σελίδα της εφημερίδας. Αντιθέτως, οι έγχρωμες Κυριακάτικες σελίδες, είχαν μεγαλύτερο μέγεθος και οι εφημερίδες τις δημοσίευαν σε ειδική επιφυλλίδα.

Στο τέλος του 1929, ο Ουώλτ Ντίσνεϋ πούλησε τα δικαιώματα του Μίκυ Μάους στο πρακτορείο Κινγκ Φήτσουρ Σιντικέητ, περνώντας έτσι με βαριά καρδιά τον ποντικό από την οθόνη στο χαρτί των στριπ. Διατηρήθηκε όμως το ήδη γνωστό περιβάλλον του ήρωα, όπως και την χαριτωμένη σύντροφό του, την ανώνυμη ακόμα Μίννι.

Το πρώτο στριπ εμφανίστηκε σε λίγες αρχικά εφημερίδες, στις 13 Ιανουαρίου του 1930. Τον πρώτο καιρό, το στριπ βασιζόταν σε σύντομα γκαγκ που διαδέχονταν το ένα το άλλο χωρίς να τα συνδέει καθόλου, ή έστω ελάχιστη λογική. Το πρόχειρο σενάριο γραφόταν από τον ίδιο τον Ουώλτ Ντίσνεϋ, και δεν ήταν τίποτα άλλο από συρραφή των κινηματογραφικών δρώμενων από τις ταινίες του.

Λίγο καιρό αργότερα, ο Ουώλτ ανέθεσε στον μελανωτή Βιν Σμιθ να γράφει και να σχεδιάζει μόνος του τα στριπ. Ο Σμιθ όμως δεν ήταν ενθουσιασμένος από την δουλειά του και παραιτήθηκε αφήνοντας ένα κενό πίσω του.

Τότε, το πρακτορείο ζήτησε από τον Ντίσνεϋ να εγκαταλείψει τα στερεότυπα πια γκαγκ και να δημιουργήσει πιο πολύπλοκες και περιπετειώδεις ιστορίες, τον Απρίλιο του 1930, και ο Ντίσνεϋ άρχισε να ψάχνει το κατάλληλο πρόσωπο.

Ο Φλόυντ ΓκοτφρεντσονEdit

Ο Φλόυντ Γκότφρεντσον γεννήθηκε το 1905 και είχε ήδη μάθει τα μυστικά του κινηματογράφου. Προσλήφθηκε στο Στούντιο Ντίσνεϋ τον Δεκέμβριο του 1929 και μαθήτεψε μόλις τέσσερις μήνες πριν του ανατεθεί να ασχοληθεί με τα στριπ του Μίκυ. Ο Φλόυντ αγαπούσε τις ταινίες και δίστασε, αλλά δέχτηκε σκεπτόμενος ότι η δουλειά θα ήταν προσωρινή. Έμεινε σε αυτήν την "προσωρινή" θέση 46 ολόκληρα χρόνια χωρίς διακοπή!

Ο Γκότφρεντσον άρχισε να εικονογραφεί κόμιξ με την μορφή στριπ στις 5 Μαΐου 1930. Η πρώτη του δουλειά ήταν να συνεχίσει κα να ολοκληρώσει την ιστορία Ο Μίκυ στην Κοιλάδα του Θανάτου. Στις 19 Μαΐου, ενώ η πλοκλη της ιστορίας γινόταν όλο και πιο πολύπολοκη, ο Ντίσνεϋ αναθέτει στον Φλόυντ και το σενάριο. Για αρκετό καιρό, ο Γκότφρεντσον ήταν ο μόνος υπεύθυνος αυτών των ιστοριών. Αργότερα όμως συνεργάστηκε με επιδέξιους σεναριογράφους.

Μέχρι όμως το 1943, έγραφε μόνος του το σενάριο των ιστοριών με τον Μίκυ. Αυτός ο Μίκυ Μάους παρέκλινμε σιγά σιγά από τον Μίκυ των κινουμένων σχεδίων και μπήκε σε έναν καινούριο κόσμο, ξεχωριστό και περιπετειώδη. Ωστόσο, ο Φλόυντ εμπνεόταν για την πλοκή των ιστοριών του από κινούμενα σχέδια.

Οι ιστορίες του ΦλόυντEdit

Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '30, ο Μίκυ Μάους του κινηματογράφου υποχωρούσε αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο στον Ντόναλντ Ντακ και στους υπόλοιπους χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων της δεύτερης γενιάς, μια σειρά χαρακτήρων πιο εύπλαστων από σχεδιαστική άποψη. Σ' αυτήν την δεκαετία, όμως, ο Γκότφρεντσον μεταμόρφωσε τον Μίκυ μέσα από τα στριπ του σε έναν ήρωα που πέταγε την σκούφια του για περιπέτεια, που μπλεκόταν χωρίς δεύτερη σκέψη σε ηρωικά κατορθώματα και τα έβαζε με τρομερούς τύπους. 

Μετά από μια πρώτη περίοδο, που βασίστηκε στην συναισθηματική κωμωδία, δίνοντας σημαντικό ρόλο στα γυναικεία πρόσωπα, όπως η Μίννι και η Κλάραμπελ, ο Γκότφρεντσον δημιούργησε μια πιο γοτθική ατμόσφαιρα. Αντιπροσωπευτική είναι η ιστορία Ο Μίκυ και ο Οράτιος στον Μαγεμένο Πύργο, (1932-33), όπου ο Μίκυ και ο Οράτιος αντιμετωπίζουν τρεις τρελούς επιστήμονες βγαλμένους μέσα απο την Χολιγουντιανή παράδοση. 

Ο Μίκυ των κόμιξ, μετά την εκπληκτική του εμφάνιση στον Μαγεμένο Πύργο, έχασε οριστικά τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά του Μίκυ των κινουμένων σχεδίων. Έτσι, στον Ταχυδρομικό Διανομέα, (1933), έδωσε μια τρομερή μάχη με τον Μαύρο Πητ και τον Κακό Λύκο, προσφέροντας στους αναγνώστες μια αλησμόνητη αερομαχία  με ένα πηδαλιούχο όχημα, το οποίο θύμιζε κατά κάποιον τρόπο Ζέππελιν, αφήνοντας να φανεί στο πρόσωπο του ποντικοήρωα ένα αντιναζιστικό μέλλον.

Δεν έλειψαν, βεβαίως, και τα διαλείμματα κωμωδίας και απανωτών γκαγκ. Και ο Μίκυ βρισκόταν να κερδίζει ιπποδρομιακές κούρσες με ένα λαχανιασμένο ψωράλογο, ή να βρίσκει μυθικής αξίας πετράδια στην Ανατολή. Όμως αργότερα, ο Μίκυ θα εμπλακεί πάλι σε άγριε συγκρούσεις κακοποιών με αστυνομικούς και θα γνωρίσει από κοντά τα πολιτικά παρασκήνια, όπως στην θαυμάσια ιστορία Ο Μίκυ Δημοσιογράφος, (1935), που είναι πολύ πιο ρεαλιστική από πολλές ταινίες που θίγουν το ίδιο θέμα.

Περιορισμένος σε μια γωνία του Στούντιο Υπέριων, να αντιμετωπίζεται με αλαζονία από τον ίδιο τον Ντίσνεϋ και τους σχεδιαστές των κινουμένων σχεδίων, ο Γκότφρετσον κατάφερε να ανανεώνει συνεχώς τη μορφή και τον χαρακτήρα του Μίκυ, δίνοντάς του κυρίως στοιχεία μιας προσωπικότητας αυθύπαρκτης, αυτόνομης και αυθεντικής. 

Ο Μίκυ Πυροσβέστης, (1931), είναι μια σειρά από γκαγκ αλλά ενυπάρχει και μια συγκεκριμένη πλοκή καθώς ο Μίκυ προσπαθεί να φέρει κοντά τον Οράτιο και την Κλάραμπελ. Από το 1935 και μετά, οι μεγάλες ιστορίες του Μίκυ διαδέχονται η μία την άλλη: Ο Μίκυ και ο Ουρακοτάγκος Πειρατής, (1935), με έντονες αντιναζιστικές αναφορές, Ο Μίκυ και το Μυστήριο του Ανθρώπου-Σύννεφο, (1936-37), γεμάτη προφητείες για την επερχόμενη ατομική εποχή, Ο Μίκυ και το Λευκό Κήτος, (1938), Ο Μίκυ και η Συμμορία των Σωληνάδων, (1938), και πάνω απ' όλα Ο Μίκυ και το Μυστήριο του Μαύρου Φαντάσματος, (1939). Οι μεγάλες ιστορίες της δεκαετίας του '30 εκδόθηκαν με εντυπωσιακή επιτυχία σε ολόκληρο τον κόσμο.

Την ίδια δεκαετία, άρχισαν δειλά δειλά να ξανατυπώνουν τις ιστορίες που είχαν σημοσιευτεί σε στριπ στον ημερήσιο Τύπο. Στο τέλος της δεκαετίας, με τα πρώτα λευκώματα αφιερωμένα στους υπερήρωες, κωδικοποιήθηκαν επιτέλους τα χαρακτηριστικά αυτού που λέμε σήμερα: περιοδικό κόμιξ. Πρόκειται λοιπόν για ένα έντυπο, το οποίο εκδίδεται περιοδικά, (συνήθως μηνιαία), περιέχει ιστορίες αδημοσίευτες, απευθύνεται σε ένα κοινό πιο νέο στην ηλικία από αυτό των εφημερίδων, και έχει συγκεκριμένο μέγεθος, τιμή και αριθμό σελίδων.

Από το 1930 ως το 1934 εκδόθηκαν πολλά βιβλιαράκια με ιστορίες του Μίκυ, Αυτά τα έντυπα όμως δεν είχαν πολλά από τα χαρακτηριστικά που αναφέρθηκαν πιο πάνω. Το 1933, εμφανίστηκε στην Νέα Υόρκη ο Μίκυ σε δικό του περιοδικό, το Περιοδικό Μίκυ Μάους, (Mickey Mouse Magazine). Μέχρι όμως το 1935 διανεμόταν δωρεάν, με την χορηγία μιας αλυσίδας καταστημάτων, αρχικά στους κινηματογράφους και μετά μαζί με την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων.

Το περιοδικό Μίκυ Μάους στα περίπτερα της ΑμερικήςEdit

Το 1935, ο Κέιμεν, ο υπέυθυνος της έκδοσης, αποφάσισε πως ήταν ώριμο πια το κοινό να υποδεχτεί στα περίπετρα ένα λεύκωμα αφιερωμένο στον Μίκυ. Το καλοκαίρι του ίδιου χρόνου το Περιοδικό Μίκυ Μάους έγινε μηνιαίο. Ήταν ένα καλειδοσκόπιο από ιστορίες, φλυαρίες, παιχνίδια, τραγουδάκια και φυσικά κόμιξ! Αρχικά τα κόμιξ είχαν την μορφή των κόμιξ των κυριακάτικων εφημερίδων. Εκτός από τον Μίκυ εμφανίζονταν κι άλλοι ήρωες του κόσμου του Ντίσνεϋ. Σύντομα, εμφανίστηκαν στις σελίδες του περιοδικού και τα στριπ για τον ημερήσιο Τύπο του Φλόυντ Γκότφρεντσον. 

Αυτό ήταν με λίγα λόγια το πέρασμα από τον κινηματογράφο στην εφημερίδα κι από εκεί στα περιοδικά κόμιξ. Η περιπέτεια του κόμιξ μόλις άρχιζε...

Also on FANDOM

Random Wiki